Menneskesynet og eller handicapsynet i Aatc er lidt
unuanceret. Der findes ikke på samme måde brugerindragelse, og anerkendelse er
ikke et brugt begreb. Vi skal huske caregiverne på, at fortælle børnene når de
gør noget rigtigt- ellers bliver børnene ikke anerkendt for det arbejde de jo i
princippet udføre. Det er også lidt hierakisk præget, hvilket betyder, at
selvom børnene har et handicap skal de tit gøre alt muligt for caregiverne.
I danmark går vi meget op i anerkendelse, inklussion og i at
følge barnet og møde det på dets præmisser. Det kan man slet ikke snakke om på
Aact. Mr Mausi nævnte det i vores interview, men efterlever det på ingen måde
selv- i praksis syntes jeg faktisk han har utrolig lidt forståelse for bønene,
og er samtidig meget uklar i sine beskeder til dem.
Derfor vil jeg mene at menneskesynet er behavioristisk, da
børnene bare skal inrette sig efter omgivelser og ikke bliver inddraget. Jeg mener
også at man kan sige ”samfundet” Aatc, og selvom institutionen er til for
børnene, indkluderes de ikke rigtig.
For et par af caregiverne, vil jeg påstå at de til tider
udnytter børnenes manglende forståelse for omgivelserne, og deres egen position
som caregivere, til at få børnene til at gå rundt og gøre dem tjenester, når de
ikke selv gider at rejse sig. Dette kommer sig nok af handicapsynet i samfundet
til dels, og derudover at autisme ikke er en synlig funktionsnedsættelse i sig
selv, og kan måske derfor glemmes, og børnene tillægges enten flere eller færre
kompetencer end de besidder- dette afhænger af situationen.
Som FN´s handicapdefinition lyder, så er handicappet
afspejlet af omgivelserne og i Ghana er autisme ikke en anerkendt diagnose og
de fleste mennesker ved simpelthen ikke at det findes. Derfor må det værre
svært at have et handicap her, da det at have autisme ikke altid vil blive
anerkendt i samfundet. Derudover har jeg hørt, at der stadig er et vidst
stigmatiserende syn på handicappede i Ghana hvilket gør det svært at kæmpe for
disse mennesker rettigheder!
Det hedder sig eller på Aact at de prøver at følge børnene
og at det skal være på børnenes præmisser, men caregiverne er ikke uddannede
nok, og jeg er faktisk i tvivl om hvorvidt et decideret menneskesyn overhovedet
er diskuteret på Aact.
Mrs Serwah´s tese er at mennesker med Autisme kan lære og
uddannes, og hendes egen søn er et godt eksempel og fungere fint i det samfund
han bor i, men læringsmetoder til at få de bedste kompetencer frem i det
individuelle barn, er kun i teorien og caregiverne tænker som sagt ikke i de
baner, da de ikke har en baggrund og en viden til at kunne det.
Bortset fra det er handicapsynet på Aatc jo meget
veludviklet i forhold til det handicapsyn det ligger i samfundet, og
alternativet for børnene ville være en almindelig skole, hvor de højst
sandsynligt ville blive mobbet, slået og låst inde, da ingen ville forstå dem,
deres tanker eller reaktioner.
I ghana får du ikke kompensation for dit handicap- og flere forældrene har fortalt om dyb skam og skyldfølelse fordi man i samfundet tænker det som guds straf at få et handicappet barn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar