LÆRINGSMÅL



Læringsmål

1: Jeg vil arbejde med et specifikt barn i min praktik.

Med henblik på at forbedre hans kompetencer  fagligt og derudover for at give ham redskaber til at kunne deltage i timerne der vil give ham en større mulighed for at kunne lære.

Hvordan: Jeg vil sætte  små delmål såsom;
- at han først og fremmest skal kunne være i klassen og deltage uden at blive frustreret, sparke, slå og kaste sig på jorden eller løbe væk.
- jeg vil vise ham at det at lave noget med en voksen kan være sjovt og det er sjovere at deltage end at løbe væk
- jeg vil give ham succesoplevelser
- finde ud af hvordan jeg løser konflikter med ham
- jeg vil starte med at lave skoleopgaver med ham uden for høje krav, og lave det meget visuelt med billeder og pictogrammer
- jeg vil lære ham at bruge pictogrammer for at udtrykke sine behov og ønsker

Hvorfor: Fordi jeg håber at kunne gøre det lettere for ham at være på Aact hvis han lære at blive bedere til at udtrykke sig, sine følelser og frustrationer, hvilket i sidste ende måske kunne give mulighed for en god interaktion mig og ham imellem, så vi kan lære sammen. Jeg vil gaa til opgaven ud fra Feuersteins tese om at laering er en forudsaetning for udvikling og med troen paa at autister kan laere.

2: Jeg vil se på Aact menneskesyn/handicapsyn og belyse forskellen mellem det Ghanesiske handicapsyn og det danske.

Hvordan: Jeg vil snakke med ledelsen, især Mrs Serwah, og derudover vil jeg snakke med de ansatte, der ikke har samme faglige baggrund at begrunde deres svar og synspunkter ud fra. Jeg vil se paa det ud fra en dialektisk handicapforstaaelse.

Hvorfor: I forhold til min specialisering der er valgt på baggrund af min interesse indenfor området, syntes jeg det er vigtigt at forstå hvordan andre kulture opfatter handicappede. Det er også personligt vigtigt, for at blive tvunget til at tænke over hvad jeg selv syntes er rigtig og forkert og hvad mit eget menneske/handicapsyn er. Dette håber jeg at jeg især vil få sat på spidsen i diskussionen med andre, der måske har en anderledes opfattelse end jeg selv.

3: Jeg vil sætte fokus på kost og motions betydning
Dette vil jeg gøre da jeg mener det har en betydning for menneskets generelle velvære, og især hvad kostændringer og motion kan betyde for børn med autisme

Hvordan: jeg vil snakke med ledelsen om kostændringer og øget fokus på motion på Aact. Jeg vil minde dem om kurset vi var på hvor der blev sat fokus på kost og motion, og argumenteret for vigtigheden af det især i forhold til børn med autisme.

Hvorfor: Mennesker og især børn med autisme kan ikke fungere optimalt hvis kroppen ikke får den rette kost. kost kan have så stor negativ indflydelse på v ores generelle velvære. Får børnene for meget sukker, dårlig kost og for lidt motion, samtidigt med at de er hyperaktive og har indlæringsvanskeligheder er det med til at gøre det vanskeligt at lære og udvikle sig, og generelt bare at fungere.

4: Jeg vil undersøge hvordan tværprofessionelt samarbejde fungere på Aact

Hvordan: jeg vil snakke med ledelsen om de forskellige profesioner. jeg vil spørge dem hvorfor de netop finder de professioners kompetencer vigtige på en institution som Aact, og hvad netop disse professioner kan gøre af forskel i arbejdet med børn med autisme

Hvorfor: Dette vil jeg gøre for det første af interesse, men derudover også for at minde dem om deres faglighed og om at arbejde sammen og udnytte hinandens kompetencer i hverdagen. Derudover er det for at lære hvordan deres arbejdsmetoder er, og hvordan de implementere forskellige professioners kompetencer i hverdagen for at få det bedste udbytte i arbejdet med børnene



Ingen kommentarer:

Send en kommentar