Aatc er en institution der lever af forældrebetaling og
fondstøtte. Forældrene betaler 300 cedis om måneden for at have deres barn i
institutionen. Denne brugerbetaling betyder dermed at det kun er forældre med
et vidst økonomisk overskud der kan have deres børn i institutionen. Et par af
børnene er fra USA hvos forældrene stadig bor, og så betaler caregivere for at
tage sig af deres børn og bringe dem til og fra Aatc. Ud af de 300 cedis får
caregiverne 100 cedis om måneden. Bortset fra de caregivere der er ansat af
forældrene, de får lidt mere,
Institutionskulturen er derudover præget af en yderst
troende personalegruppe. Dette betyder også at der hver fredag er worship hvor
man beder og synger. Caregiverne beder tit for børnene, hvilket også for mit
synspunkt er et tegn på en stadig bestemt tankegang om mennesker med
funktionsnedsættelser. Selvom caregiverne ved at autisme mest er genetisk, tror
de stadig på, at det kan hjælpe at bede. Dette er selvfølgelig også på grund af
en meget troende kultur i Ghana generelt. Flere af forældrene har fortalt, at
før de hørte om Aatc, bad de og deres familie for børnene, fordi de ikke vidste
hvad der var galt med dem.
Kulturen er også en kultur hvor man vil og ønsker det bedste
for børnene. Alle har den bedste intention, og mange af deres metoder i teorien
er de samme som vi kender hjemme. Desværre er det tit svært at føre den gode
intention ud i praksis. For eksempel må man ikke slå børnene, alle skal deltage
i timerne, men må ikke sove i timerne og man skal følge og anerkende barnet. Disse
eksempler opretholdes kun til dels, og selvom ledelsen ofte holder møder for at
huske alle på disse retningslinjer, bliver der tit ikke sagt noget hvis de ikke
overholdes. Altså en institution med den bedste intention, men fra mit
synspunkt, stadig en institution i Ghana, hvilket ses og mærkes tydeligt i
dagligdagen.
Samarbejdet mellem forældrene fungerer rigtig fint.
Institutionen er som sagt afhængige af brugerbetaling og forældrene er meget
interesserede i at lære og forstå deres børn handicap. Jeg mener at
institutionen til tider, bukker for meget under for forældrenes krav. Der er
for eksempel flere af pigerne der ikke må lege i sandkassen eller blive
svedige, hvilket til dels også må være et udtryk for den iboende kønskultur i Ghana.
Caregiverne er nødt til at efterleve forældrenes ønsker, ellers risikere de at
blive fyret. Vi havde en del diskussion med caregiverne i starten, fordi de
slet ikke brugte sandkassen- i dag har vi fundet et fint kompromis, hvor de
børn der ikke må blive beskidte, må sidde på en stol og lege med sand. Samarbejdet
med forældrene fungere ellers sådan at de kommer med ønsker for læringsmål når
barnet starter, der så videreudvikles i samarbejde med ledelsen- derudover har
de ikke indflydelse på den generelle undervisning.
Kulturen er også at børnene på trods af deres
funktionsnedsættelse, til dels skal fungere i det Ghanesiske samfund. Så f.eks
mht til at pigerne ikke må blive beskidte og de lære at sidde med lukkede ben,
er det altså vigtigt at børnene ved, mere eller mindre bevidst, hvordan
normerne er i samfundet.
På Aatc fejre man de helligdage der er i Ghana med fridage
de har ikke på samme måde udefrakommende retningslinjer som i Danmark, da autisme ikke på samme måde er en anderkendt diagnose i Ghana. de arbejder dog i teorien ud fra flere kendte metoder, som før nævnt.
Hej Nina
SvarSletHåber det går ok med foden?? Jeg har læst dine beretninger. Men mangler der ikke nogle indlæg? Har jeg set noget fra dig siden Institutionsbeskrivelsen??
mvh Lars